Olomouc – Podhájska – Kremnica

Tři dny dovolené jsme strávili na Slovensku. Vyzkoušeli jsme nepoznané termální koupaliště a ochutnali tradiční slovenská jídla. Po trošce zmatku jsme všude dorazili v pořádku. Nakonec jsme byli spokojeni.

Výlet nebo dovolená?

Jelikož máme v rodině Slovenskou republiku oblíbeni, i tentokrát jsme se rozhodli pro krátký výlet na Slovensko. Předminulý rok nás velice upoutali termání koupaliště Vrbov a Bešeňová. Jsou v oblasti pod Tatrama a po túře si tak můžete hned příjemně odpočinout.

Cestu jsme plánovali od pátku 30. 6. 2006 do neděle 2. 7. 2006. Vyjeli jsme tedy hned po tom, co jsem dostal ve škole vysvědčení. Cesta na Slovensko vedla přes Valašské Klobouky a přes hraniční přechod ve Vlárském průsmyku. U našich sousedů vede cesta přes Trenčín a Partizánske.

Podhájska

Po 290 kilometrech cesty jsme tam. Nikdy předtím jsme tam nebyli. K večeru jsme se tedy ubytovali a šli prozkoumat blízké okolí. Zjistili jsme, že kromě termálních koupališť v obci žádná atrakce není.

Obchody jsou tam asi 3, z toho jedna večerka. Na koupalištích otevírají v 9 hodin ráno průměrně do 18 hodin odpoledne. Obrovský areál je plný lidí celý den. Prvního až druhého července se tam konaly slavnosti v tradičních řemeslech.

Ráno jsme tedy vyrazili na koupaliště. Vstupné stojí pro dospělou osobu na celý den 130 Sk. Výrobky tradičních řemeslníků nás ihned zaujaly a nějaké jsme i koupili. Celý areál je obrovský. Napočítal jsem 2 horké bazény s vodou teplou 38 stupňů Celsia, dále 2 plavecké, 1 dětstký a několik masážních uvnitř budov koupaliště. Voda v horkých bazénech je slaná. Vydržet tam také celý den není možné.

Po celém dnu na koupališti jsme toho měli již dost. Na východu nás ještě potěšily stará auta, která zde měly konečnou ve svých zastávkách po Slovensku. Večer jsme si ještě prošli kousek lesa nad obcí. Množství komárů nás však odpuzovalo. Za to jsme však viděli po cestě 3 roháče, které u nás těžko spatříte. Velká klepeta těchto zajímavých tvorů jsem viděl poprvé.

Kremnica

Severně asi 50 km od Podhájske je Kremnica. Je to obec v údolí obklopená prudce se zvedajícími horami. Jsou tam také termnální koupaliště a pěkné náměstí. Ceny koupaliště jsou o mnoho nižší a od 15 hodin ještě nižší. Počkali jsme tedy 2 hodiny.

Mezitím jsme se byli projít na náměstí a k místnímu hradu. Po šlapání do kopce uvidíte nádherný výhled na celou vesnici a okolí. Na náměstí je i stará mincovna, ve které se doposud razí mince a jiné kovové předměty. V okolí jsou také dva doly na kovy. V uličkách jsou všude malebné kavárny, vinárny a cukrárny.

Poté jsme šli zpět na koupaliště. V areálu jsou dva bazény. Jeden je teplejší a druhý je plavecký. Teplota vody byla 29 stupňů Celsia. Jelikož bylo ale chladno, voda byla teplá. Lidí také moc nebylo, takže tam byla příjemná atmosféra. Po okoupání jsme se ještě podívali nedaleko na kámen, kde je střed Evropy. Po celém tomto následovala cesta domů.

Přes Žilinu a hraniční přechod Makov to je asi 330 km do Olomouce. Cesty jsou dobré a nejsou tak děravé jako u nás bych řekl. Na Slovensku se vždy i dobře najíte. Chutné jídlo Vás přijde na možná i méně než u nás. Slovensko mám tedy rád. Tamnější příroda je kouzelná.